Win-win samenwerking
Jeroen begon zelf ooit als leerling-monteur bij EPZ. Nu deelt hij zijn kennis met studenten via het Junior Praktijk Programma (JPP) van Scalda. Hij legt uit: “Het JPP is een samenwerking tussen Scalda en verschillende technische bedrijven om jongeren al in hun 1e en 2e jaar van de opleiding kennis te laten maken met de praktijk.” Het leukste aan het begeleiden van de studenten vindt Jeroen dat de groei twee kanten op gaat. “De studenten komen met vragen over heel specifieke situaties. Daar moet ik me soms ook even op inlezen. Dat houdt mij scherp.” Een echte win-win situatie dus.
Veilige leeromgeving
Rick is tweedejaars student procestechniek aan Scalda en liep via het JPP mee bij EPZ. Van tevoren kende hij EPZ niet. “Ik had niet echt een zwaar gevoel bij kernenergie, maar straling klinkt toch spannend”, vertelt hij. Dat beeld kantelde al snel. “Er is hier zo veel aandacht voor veilig werken, dat voel je meteen.”
Theorie komt tot leven
De tijd bij EPZ ziet Rick als een waardevolle aanvulling op zijn opleiding. “Op school leer je uit boeken,” vertelt hij, “maar pas als je het zelf ziet en doet, snap je écht hoe het werkt.” Of hij in de toekomst bij EPZ wil werken? “Zeker een optie. Het proces is interessant en je leert er veel. En”, voegt hij lachend toe, “ik heb er ook veel gelachen met Jeroen en de medestudenten. Dat is minstens zo belangrijk. Dat geeft je de energie om iets te willen bijdragen.”